Een interessant leermomentje op het gebied van contentmarketing

E-Book Storytelling & Contentmarketing
Zoals velen van jullie weten, heb ik deze week een e-book storytelling & contentmarketing uitgegeven.

Deels omdat het zomer is en dat een prima tijd is voor mensen om hun kennis bij te spijkeren, deels omdat StorytellingMatters alweer bijna 2 jaar bestaat. Of, nouja, met een beetje fantasie is dat, want we moeten eerst nog een half jaar door om zover te komen.

Maar goed, ik wilde het stiekem ook gewoon heel graag uitgeven omdat ik zelf wilde ervaren hoe het is, zo’n e-book ontwerpen en creëren. En daarnaast, ik heb inmiddels zo’n 150 blogs over storytelling en contentmarketing geschreven en het is zonde om daar niets meer mee te doen. Dus een beetje recyclen en de beste blogs bundelen leek mij wel een goed idee.

Vreselijk onderschat
Achteraf kan ik echter best zeggen dat ik het allemaal een beetje onderschat had. Want eerst moest het idee sowieso worden uitgewerkt. Er moest een opbouw komen, de blogs moesten opnieuw worden ingeleid en er was ook een zekere verantwoording nodig. Dat deel ging echter nog behoorlijk voorspoedig. Ik wist al snel wat ik wilde en hoe ik dat wilde delen. Maar toen kwam het onderschatte gedeelte: het opmaken en ontwerpen.

Nou, je kunt het aan Renee vragen, maar ik denk dat het lang geleden is dat er uit mijn mond in korte tijd zoveel krachttermen zijn gevlogen. Want echt, het was een ouderwetse k-klus, kan ik wel zeggen. Vooral voor iemand die niet uitblinkt in geduld. Maar het móest allemaal per se goed en mooi zijn. Want ik wist ook: een e-book is alleen succesvol wanneer ook de gebruikerservaring goed is. Wanneer de vormgeving mooi is en je er gemakkelijk doorheen rolt.

Onbaatzuchtig geven

Nu echter kom ik langzaam naar de eigenlijke reden van deze blog. Het maken van het e-book was namelijk eigenlijk volledig onbaatzuchtig. Ik bedoel, het leek me gewoon een interessant leerproces en vooral een leuke klus. Vervolgens zou ik hem op StorytellingMatters zetten en dan zou ik vervolgens wel zien wat er zou gebeuren. Ik wilde er aanvankelijk ook niet veel aandacht aan geven, en niet te veel over tweeten. Want niets is tenslotte zo irritant als mensen die reclame voor zichzelf maken.

Ik had ook zoiets van, als mensen het interessant vinden dan verspreidt het zich vanzelf wel. Een mooie inboundgedachte dus. En bovendien had ik tevens al een beginnetje gemaakt, want ik stuurde hem eerst naar mijn klanten en tien mensen die zich hadden aangemeld om hem als eerste te lezen. Dat alles gaat inmiddels allemaal goed. Ik krijg hele positieve reacties. Over de vormgeving en hoe het in zijn geheel is opgezet. En ik zie het ook nog eens gedeeld worden. Ik ben dus zo trots als een aap, dat begrijp je wel.

Pay with a tweet
Maar vandaag kreeg ik via Facebook een bericht van Jan Willem Alphenaar. Hij complimenteerde me met mijn e-book en zei: je kunt met je e-book ook direct leads genereren door bij het downloaden een e-mail te vragen of mensen te laten ‘betalen’ met een tweet. Het eerste had ik echter bewust niet gedaan omdat ik lezers niets wilde verplichten. Maar over het tweede, pay with a tweet, had ik zelf eigenlijk niet nagedacht. En inmiddels vind ik dat toch best een intrigerende gedachte: om gewoon zoiets simpels te vragen als een tweet. Zelf heeft Jan Willem dat bij zijn boekveiling op Facebook gedaan, en dat zorgde ervoor dat zijn boek maar liefst 40.000 keer werd gedownload.

Door de suggestie van Jan Willem werd mijn leerproces zo toch weer een mooi detail rijker. Maar nu vraag ik me wel af, wat vinden jullie, inboundmarketeers? Wel of geen goed idee, dat pay with a tweet? Ik zie jullie reactie graag tegemoet, want dit is voor mij en vele andere toch echt een leerdingetje.

Wil je graag mij E-Book Storytelling & Contentmarketing lezen? Dan kan je mijn E-Book hier downloaden.