Mijn storytellingtip aan de Albert Heijn

Storytelling Albert Heijn

Gister schreef ik op StorytellingMatters een blog over de storytelling- en contentmarketinglessen van Humans of New York.

Vaak worden initiatieven als Humans of New York namelijk door mensen zoals jij en ik bedacht. Door mensen die gewoon een leuk idee hebben en deze vol passie uitvoeren. En daar hou ik persoonlijk enorm van. De jeu van het authentieke gaat er echter meestal al snel vanaf als de marketing- en communicatieafdeling zich ermee gaat bemoeien. Want dan gaat het pure eraf en wordt het vaak iets te gekunsteld.

Albert Heijn start verhalende blog
Op die blog van gister kreeg ik een reactie dat Albert Heijn ook een initiatief heeft opgestart zoals Humans of New York (dank je wel Talitha). Maar dan op een eigen manier met een andere twist. En ik moet zeggen, ondanks dat de marcomafdeling van AH ongetwijfeld z’n invloed heeft gehad: ik vind het best gaaf. Elke dag brengen ze namelijk iemand in beeld die net boodschappen gedaan heeft. Dat betekent elke dag een nieuw portret, een nieuwe mini-story en een nieuw recept dat de geportretteerde met ons deelt.

Inspirerende contentmarketing
Wat dit initiatief laat zien is dat hoe saai of droog je product ook mag zijn, ieder bedrijf dit kan doen. Het is slechts puur een kwestie van doen. Het hoeft ook helemaal niet groot te zijn. Dat is de Tumblr-pagina in kwestie tenslotte ook niet. Het is klein, puur en menselijk. En dat doet uiteindelijk veel meer dan de boodschappenreclames die we met z’n allen op tv zien, als je het mij vraagt. Kleine, authentieke verhaaltjes van alledaagse mensen zijn immers al genoeg. En bovendien laat je klanten op die manier participeren in je bedrijfsverhaal. Win-win dus.

Maar, het kán beter…
Ondanks mijn enthousiasme ben ik echter wel nog wat kritisch. Want er zit meer in deze blog van Albert Heijn, als je het mij vraagt. Deze inleidende tekst prijkt namelijk bovenaan de website:

‘Je boodschappen zeggen iets over wie je bent. Over waar je van houdt, voor wie je gaat koken en nog veel meer. En dat is voor iedereen weer anders. Omdat we bij Albert Heijn die verschillen mooi vinden, brengen we elke dag iemand in beeld die net boodschappen heeft gedaan. Kijk hier dagelijks mee naar een nieuw portret, verhaal en ontdek wat diegene van zijn boodschappen gaat maken.’

Prachtige inleiding, als je het mij vraagt. Want het is waar. Eten zegt veel over mensen en in eten zitten bovendien mooie verhalen. De uitwerking van het idee kan in mijn optiek echter nog wel een stukje beter. Dit is namelijk hoe zo’n portret en verhaal er gemiddeld uitziet:
Albertheijn doet aan storytelling

Meer samenhang, persoonlijkere verhalen
Kortom, het bestaat uit een intro dat ‘iets’ over de geportretteerde vertelt, gevolg door het door die persoon gedeelde recept. Leuk, maar het komt niet echt samen. Het vertelt niet één persoonlijk en pakkend verhaal. Dus waarom niet het verhaal achter het recept vragen en dat erbij vertellen? Ik bedoel, het is hartstikke leuk om te weten dat Anna naar Daft Punk luistert, maar wat heeft dat te maken met haar recept voor courgettesoep? Weinig, volgens mij. En dat kan dus beter. Doet Albert Heijn dat, dan hebben ze volgens mij echt iets heel gaafs, moois en menselijks in handen.